8/9 Droesem 6

Onze zesde Droesem is een Arabische Droesem: een feestelijke optocht van mooie Babelmomenten, interessante gasten en muzikale verzen! En dat in alle hoekjes en kantjes van onze -intussen erg hoge- Toren.
Wees welkom!

TE GAST

Amina Belorf (1990) schrijft poëzie, proza en politieke en socioculturele columns o.a. voor De Morgen, De Knack en De Redactie.be. Ze is mede-oprichter van de interculturele Verhalenwerf en jurylid van de jaarlijkse wedstrijd kinderverhalen ‘De Wonderen Pluim.’ Amina werkte ook mee aan enkele projecten in de stad waaronder Spoorzoekers in het MAS en Soiree Migree in Atlas. Je vindt haar regelmatig op het podium van open mic’s en ze speelde verschillende theatervoorstellingen bij Sering, KunstZ en in De Singel. Momenteel toert ze met “Atlas – Antwerpen (retour)”, waarmee ze samen met tekenaar Ludwig Lemaire en muzikant Ernest Van Rintel het levensverhaal van haar vader brengt. Gebeten door taal en een honger naar verhalen baant ze zich een weg in een bestaan met een vat vol vragen.

Jauad Alloul is theatermaker, multidisciplinaire performer & activist. Deze selfmade creatieve ondernemer houdt ervan om zichzelf steeds uit zijn comfortzone te halen. Hij speelt graag met het thema gender en controversiële thema’s schuwt hij niet. Zijn activisme komt naar voren wanneer hij bruggen slaat tussen de verschillende identiteiten die hij rijk is. Hij brengt het gedicht “On Children” uit het boek The Prophet – Kahlil Gibran, en zal een stukje a capella brengen van “Family Ties” uit zijn EP #messias (release november).

Johan Petit is acteur en theatermaker. Hij is één van de bezielers van het Antwerpse gezelschap MartHa!tentatief, een klein maar hoogst dynamisch theatergezelschap dat al jaar en dag rond stedelijke thema’s werkt, met toegankelijke en vaak feestelijke voorstellingen als eindresultaat.

Fatena Al-Ghorra (1974) is geboren in de bezette Palestijnse gebieden. Sinds ze in 2009 op de vlucht sloeg voor Hamas, woont en werkt ze in Antwerpen. In Gaza werkte ze als radiomaker voor het nieuwsagentschap Wafa. Ze publiceerde vier dichtbundels sinds 2000, waaronder Ellay dat in het Spaans werd uitgegeven en Gods Bedrog, in het Italiaans vertaald en later ook in Libanon gepubliceerd. Ze is een graag geziene gaste op internationale literatuurfestivals. In 2012 won ze de El Hizjraprijs voor poëzie. Met een speciale auteurssubsidie van het Fonds voor de Letteren gaat ze ook naar scholen. Ze heeft twee bundels in Nederlandse vertaling gepubliceerd: ‘Gods bedrog’ en ‘Neem dit lichaam’. Met Fatena’s Poëziesalon nodigt ze regelmatig dichters van hier en van het Midden-Oosten uit voor een tweetalige poëziehappening.

Hilde De Smedt is logopediste en reeds 35 jaar werkzaam in het integratiecentrum Foyer in Brussel. Al die jaren was meertalige opvoeding een centraal thema. De eerste periode integreerde Foyer minderheidstalen in het onderwijs. Hilde coördineerde deze projecten. De basisidee hierbij was dat de talen die via migratie tot bij ons komen een meerwaarde zijn voor de betrokken kinderen maar ook voor onze samenleving. Vandaag de dag gaat het in gezinnen immers vaak niet om tweetaligheid maar zijn er meerdere talen aanwezig die een functionele, emotionele en/of culturele betekenis hebben. Momenteel leidt Hilde het ‘Adviescentrum meertalig opvoeden (PIM, Partners in Meertaligheid). Ouders komen er op gesprek, professionelen vragen er om raad en ook kinderen met taalmoeilijkheden kunnen er terecht om te zoeken naar de juiste aanpak met aandacht voor alle talen.

GROOT FAMILIE is een participatieproject dat de diversiteit van de cursisten die les volgen bij Open School Antwerpen toont. Open School is een centrum voor basiseducatie, waar jaarlijks 10.000 laaggeletterde volwassenen lessen Nederlands (voor Nederlands- en anderstaligen), wiskunde, algemene vorming en ICT volgen. Stefan Perceval creëerde deze voorstelling met mensen uit België, China, Polen, Somalië, Syrië, Marokko, Irak of Afghanistan. Elke week kwamen ze één keer samen om te werken aan ‘Groot Familie’. Hierin vertellen ze over hun leven, herinneringen, dromen en wensen. In de Toren vertellen ze meer over dit proces. En houden ze een intermezzo rond Arabische spreekwoorden. Met: Mohamed (Irak) , Aziz ( Marokko) , Aziza ( Marokko), Yayah (Syrië), Hassna (Marokko) , Saloua ( Marokko) en Tania (begeleidster Open School).   

Fatima Harchi is Marokkaans en woont al 15 jaar in Antwerpen Noord. Ze kent de buurt door en door en leidt er een vrouwengroep die samenkomt om Nederlands te leren.   

Op de eerste verdieping van de Toren kun je naar de Wachtgeluiden-podcast luisteren! Makers Misja en Sascha vertellen er tijdens de Droesem meer over. Hier alvast de info:

Wachtgeluiden is een audiovisuele installatie die je kan terugvinden op wachtplekken in de publieke ruimte. Zo ook op onze eerste verdieping! Misja Nolet en Sascha Bornkamp werkten met vrouwelijke nieuwkomers in Antwerpen rond liederen uit hun thuislanden. Ze wisselden melodieën met elkaar uit, zongen elkaars taal, vertelden elkaars verhalen. Hoe klinken jouw woorden uit mijn mond? Wat doet een nieuwe plaats met oude gewoonten, herinneringen, muziek? Vinden we onszelf in elkaar terug? Wachtgeluiden doet muzikaal verslag van een reeks ontmoetingen tussen vrouwenstemmen van over heel de wereld. Een zoektocht van de makers naar alternatieve vormen van verwantschap

Sascha Bornkamp (1994) behaalde in 2017 haar Master Kleinkunst aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Ze was o.a. te zien in Metaman (Orkater/Goldmund), Feelings (RITCS/KVS) en solovoorstelling Echo. Met Teletext maakte ze muziekvoorstellingen Nobuya en Voor de verandering. Als medeoprichter van TgOdessa maakte ze sociaal-artistieke projecten Odessa en MOE. Met Juicy Dune IJsselmuiden vormt ze literaire performance-duo Wang en maakte ze +, jeugdvoorstelling De tafel van plus en schrijft ze dit najaar in Zuidpool een nieuwe tekst: X. In 2019 en 2020 doet Sascha twee jaar artistiek onderzoek naar inhouden van diversiteit in Antwerpse volksliederen met Een nyeu liedeken (KCA). Met dit concept won ze stimuleringsprijs De Troffel (Festival Cement).
Misja Nolet (1994) behaalt in 2019 haar Master Kleinkunst. Ze was o.a. te zien in Lost in the Greenhouse (Orkater), solovoorstelling IK WIL en de jongerenvoorstelling Filter van bewegingstheatercollectief Wolf, waarvan zij medeoprichter is. Samen met Leonore Spee maakte ze de voorstelling How To Be (a feminist), die deze zomer nog te zien is in Nederland en België. Komend seizoen speelt ze in de productie van Mesut Arslan/KVS Who’s afraid of Virginia Woolf.
Concept: Misja Nolet, Sascha Bornkamp
Ontwerp: Emma Van Den Broeck
Montage: Corinne Heyrman
In samenwerking met: Arts in Society Award (cera), deSingel, Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, Musica impulscentrum voor muziek, Wilde Raven, Rode Kruis Vlaanderen